Wednesday, December 31, 2008

Pemandu Teksi

Bila kita bercakap tentang pemandu teksi, ramai mempunyai tanggapan sendiri mengenai pemandu teksi kan?

Betul tak?

Ada yang kata mereka ni baik, jahat, cekik darah dan sebagainya. Tapi bagi aku, mereka ni sama je, manusia biasa ( apa aku merepek ni ).

Ok, aku serius!

Setiap kali kalau aku naik teksi, selalunya harga dari satu destinasi hingga ke rumah aku selalunya taklah mencecah RM 10. Itupun kalu orang kata mahal sangat, letihlah kot. Kadang kita ni tak peka dengan keadaan mereka ni mencari rezeki dengan memandu teksi. Betul tak? Haa..

Bagi yang wanita-wanita ni memang mereka berwaspada nak naik teksi kerana takut apa-apa jadi kat mereka ( itu yang aku selidik la ). Tapi, tak eloklah kita bertanggapan sebegitu.

Sepanjang aku naik teksi, macam-macam perangai pemandu teksi aku jumpa. Ada tu, yang emo lebih, ada tu peramah, dan ada juga yang diam sangat. Aku senang je, kalau mereka tak start berborak, aku yang mula dulu. Taklah bosan semasa dalam perjalanan.

Bagi aku, aku amat respect kat pemandu-pemandu teksi ni sebab penat lelah mereka mencari rezeki tak kira masa dan tempat. Itu bagi aku, pendapat aku. Mungkin orang lain berbeza pendapatnya.

Disebalik tu, apa yang aku kurang tak puas hati sesetengah pemandu teksi ni adalah cara mereka memandu tu.. Macam sial ada gak, ikut sedap dia je nak hon.

Well, teruskan perjuangan wahai pemandu-pemandu teksi seluruh Malaysia..

Merdeka!
Merdeka!
Merdeka!

No comments: